De verschillen tussen PMS-, CMYK- en RGB kleuren
Er zijn verschillende kleurcoderingen. De bekendste zijn PMS, CMYK en RGB kleuren. Hieronder lees je de verschillen!
PMS, het Pantone Matching Systeem
Het Pantone Matching Systeem (afgekort PMS) is een universele kleurcodering die er voor zorgt dat een kleur bij het drukken altijd dezelfde kleur heeft. Er zijn ruim 1100 kleuren gedefinieerd door het bedrijf Pantone, die elk hun unieke nummer hebben. Met deze unieke nummers wordt gegarandeerd dat een kleur overal ter wereld exact gelijk is. Dus weet je de PMS kleurcode? Dan is de uitkomst van de kleur altijd hetzelfde.
PMS kleuren kunnen niet betrouwbaar weergegeven worden op het beeldscherm van je computer. De kleuren van het beeldscherm zijn namelijk RGB kleuren (hier later meer over) en deze zijn onder andere afhankelijk van de instellingen van het beeldscherm. Het is aan te raden een PMS waaier te kopen, waarop alle PMS kleuren staan weergegeven. Zo kan je goed bepalen hoe de kleur er op papier uit komt te zien.
Omdat je bij PMS kleuren altijd zeker bent van het resultaat is het raadzaam om bijvoorbeeld je huisstijldrukwerk te laten drukken in Pantone kleuren. Je briefpapier, je visitekaartje, je enveloppen, alles ziet er hetzelfde uit. Wel zo mooi als je het allemaal naast elkaar ziet!
Bevat je ontwerp 1 of 2 specifieke kleuren? Dan geeft drukken in PMS meestal het beste resultaat en de meest interessante prijs. Bevat je ontwerp meerdere kleuren? Lever je bestanden dan aan in CMYK.
CMYK
CMYK staat voor de kleuren Cyaan, Magenta en Geel (Yellow). Door de kleuren cyaan, magenta en geel te mengen ontstaat hooguit donkerbruin, daarom is de kleur zwart (Key) toegevoegd. CMYK kleuren hebben een basis die bestaat uit alle kleuren van het kleurenspectrum. De kleuren worden opgelegd en nemen als het ware het reflecterende licht weg.
Bij CMYK worden er vier kleuren over elkaar heen gedrukt en mengen de kleuren zich dus achteraf. Wijk je iets af van de percentages of de drukker gebruikt een iets andere instelling, dan ontstaat een net iets andere kleur. Deze kleurafwijking is bij professionele printers echter nihil.
)RGB
RGB-kleuren zijn monitorkleuren die we gebruiken voor digitale bestanden. Dus voor de logo’s, huisstijlitems en communicatie-uitingen die je bijvoorbeeld op je website of voor social media gebruikt.
RGB staat voor Rood, Groen, en Blauw. Met deze 3 basiskleuren kun je ontelbaar veel kleuren mengen en zo tot de gewenste digitale kleuren komen.
Let op: ieder beeldscherm is anders. De één is bijvoorbeeld feller of heeft een hoger of lager contrast dan de ander. Je logo kan daardoor op je smartphone bijvoorbeeld feller of matter overkomen dan als je hem op je desktop bekijkt.
Dit kun je testen door je twee monitors naast elkaar te zetten en dezelfde afbeelding te vergelijken.
Je kunt een RGB kleurencode altijd omzetten naar een Hex kleurencode. Kleuren in HTML (een programmeertaal die wordt gebruikt voor het schrijven van webpagina’s) worden aangegeven door zogenaamde HEX-codes. Deze bevatten alle 256 basiskleuren die je browser kan laten zien. Voor websites worden de huisstijlkleuren omgezet naar HEX-codes en vervolgens worden die kleuren overal in geprogrammeerd. Steeds meer programma’s zoals Word en Powerpoint kunnen HEX-codes gebruiken. Dit helpt dan om de kleuren van de website overeen te laten komen met de kleuren in een presentatie. Een HEX-code bestaat uit een combinatie van zes letters en cijfers en begint altijd met een #. De eerste 2 cijfers zijn het rood, de tweede 2 cijfers het groen en de derde 2 cijfers het blauw.
Deze hex kleurencode is bijvoorbeeld de kleur blauw: #589cf7.
CMYK vs RGB
Moet je dus kiezen? Gebruik je een beperkt aantal kleuren voor drukwerk gebruik dan PMS. Gebruik je er meer gebruik dan CMYK. Voor kleuren voor op beeldschermen gebruik je doorgaans RGB.
Huisstijlhandboek
Om verwarring te voorkomen leggen wij de kleuren uit logo’s etc. vast in een huisstijlhandboek. Zo weet de klant altijd waar hij of zij aan toe is.
Let’s Start Something new
We willen graag ook van jouw bedrijf een sterk merk maken.
Neem vrijblijvend contact met ons op. We komen graag langs voor een kopje koffie!