brandinX » Praktijk tips van Coca Cola!

Praktijk tips van Coca Cola!

Als je net begint met je bedrijf dan denk je misschien dat je je toch niet kunt meten met bijvoorbeeld Coca Cola. Dat klopt, maar je kunt er wel lering uit trekken. Coca-Cola werd in 1893 geregistreerd en timmert dus al bijna 126 jaar aan de weg. Vijf concrete tips die we uit deze jaren kunnen samenvatten zijn de volgende:

Tip 1: Eenvoud is key

Onthoud jij iets eenvoudigs makkelijker dan iets moeilijks? Ik wel! Een goed merk kenmerkt zich door eenvoud. Zo zijn het logo en de slogan van Coca Cola hier een voorbeeld van: Taste the Feeling!

Een andere reden is dat mensen niet lang “kunnen” stilstaan bij een merkuiting. De reden hiervoor zijn alle prikkels die wij tegenwoordig op ons afgevuurd krijgen. Kies daarom voor twee tot maximaal drie huisstijlkleuren, een simpel letterlogo of op zijn minst een duidelijk leesbare bedrijfsnaam. Pak daarnaast vooral niet uit met ingewikkelde vormen of doordenkers.

Andere goede voorbeelden eenvoudige slogans en logo’s zijn:

  • I’m loving it! – McDonald’s
  • Think different – Apple
  • Just do it – Nike

Tip 2: Een duidelijke strategie

Bedenk vanaf dag 1 een duidelijk strategisch plan van aanpak. Bepaal hierin wat je doet maar vooral ook wat je niet doet.

Zo heb ik destijds te maken gehad met een (aardbeving gerelateerd) bedrijf die het in de ogen van het volk niet goed kon doen. Het probleem lag niet zo zeer aan hun werkzaamheden maar aan de onrust in de regio. Het leek iemand van de communicatie afdeling een goed plan om met het bedrijf actief te worden Facebook. Je kunt je voorstellen wat je dan over je heen krijgt.

Coca cola heeft door de jaren heen verschillende slogans gehad. Allemaal slogans die met vreugdige, knappe, jonge en hippe mensen geuit werden. Hieronder zie je de commercials die horen bij de slogan “Can’t beat the real thing”. De strategie van het aanspreken van jonge mensen is dus niet veranderd.

 

Tip 3: Wees consistent

Herhaling, herhaling en herhaling. Een boodschap breng je niet één, maar meerdere keren. Dat kan steeds in een ander jasje, afhankelijk van het platform, maar de inhoud blijft hetzelfde.

Coca Cola blijft bijvoorbeeld al meer dan 100 jaar trouw aan hetzelfde logo. De grote concurrent Pepsi niet.

Tip 4: Wees Creatief

Coca Cola is een ster in creativiteit. Denk aan alle gave commercials, de flesjes waar je een eigen naam op kunt zetten of bijvoorbeeld het onderstaande filmpje waar Coca Cola Pakistan en India dichter bij elkaar probeert te brengen:

 

Voor veel bedrijven zijn dit soort campagnes niet te betalen. Waar je wel makkelijk onderscheidend in kan zijn is bijvoorbeeld je verpakking, je service of je boodschap.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Starbucks die de naam op bekertjes schrijft (en volgens mij vaak een verkeerde naam, zodat er over gepraat wordt).
  • Coolblue die je wasmachine komt ophalen en de nieuwe op de juiste plek zet en aansluit.
  • Zoek een ambassadeur voor je product. Bijvoorbeeld een bekende vlogger als je doelgroep jonge kinderen is.

Tip 5: zend de juiste content op de juiste kanalen

Niet elk medium is geschikt voor elke content. Je laat bijvoorbeeld geen stilstaand beeld zien op tv en je zet geen vakantiefoto’s op Linkedin. Coca Cola zet al decennia in op alle grote kanalen. En dat doen ze goed.

Als beginnende organisatie moet je keuzes maken. Veel bedrijven behalen bijvoorbeeld veel (gratis) succes met social media. Op social media kun je door middel van hashtags (dit is een hashtag -> #) onderwerpen aangeven waar jouw content op dat moment over gaat. Mensen die dat interessant vinden zoeken op die hashtag en vinden jou op die manier.

Je kunt ook (gepland) inspringen op de actualiteit. Zo doet een bloemist dat met Valentijnsdag en een slager met kerst.

Doe voor je zendt goed onderzoek of jou doelgroep daadwerkelijk op dat kanaal aanwezig is. Heb jij een boodschap voor jongeren? Dan kun je bijvoorbeeld in veel gevallen de krant overslaan.

Let’s Start Something new
We willen graag ook van jouw bedrijf een sterk merk maken.

Neem vrijblijvend contact met ons op. We komen graag langs voor een kopje koffie!