Citymarketing of destination marketing
Citymarketing zijn activiteiten die erop gericht zijn om een stad op de kaart te zetten. Een minder bekende term is destination marketing. Destination marketing is marketing gericht op het promoten van steden, dorpen, regio’s, landen en ga zo maar door.
Genoeg over de naam van het beestje. In dit artikel behandelen we wat we met citymarketing kunnen doen.
Citymarketing 1, 2, 3!
In drie stappen lees je de basis van citymarketing.
Citymarketing stap 1
Je weet op voorhand wat je wilt, je hebt een doel, anders begin je er niet aan. Een voorbeeld van een doel voor citymarketing is: elke grote stad die de Olympische spelen mag organiseren zetten meteen in op citymarketing om zoveel mogelijk bezoekers te trekken.
Andere voorbeelden van doelen zijn:
- Meer toerisme creeren
- Grote bedrijven binden aan de stad
- Imago verbeteren
Citymarketing stap 2
De eerste stap is het vaststellen wie je doelgroep is. Weten wie of wat je wilt bereiken. Bestaat je doelgroep uit inwoners of ondernemers van de stad of juist uit mensen die van buiten de stad moeten komen? Zodra je dit weet kun je gericht kanalen zoeken waarmee je citymarketing gaat uitvoeren. Dit is wat je in stap 2 doet.
Citymarketing stap 3
Stap drie is het vaststellen van de identiteit van de stad. Iedere stad is anders, heeft een andere geografische ligging, ander uiterlijk, andere grootte, andere geschiedenis, etc. Datgene wat je onderscheidt van andere plekken op de wereld noem je ook wel je “unique selling points” (USP’s).
Je identiteit is niet perse wat jij wilt dat mensen van de stad vinden, maar wat mensen daadwerkelijk van de stad vinden. Dit kun je achterhalen door een imago onderzoek te doen. Als je weet wat je imago is weet je hoe je ook hoe je dit vervolgens bij kunt sturen.
Theorie van marketing
In de onderstaande afbeelding staat simplistisch weergegeven hoe het werkt. De huidige identiteit (A) is mogelijk niet zoals je wilt. Met geschikte communicatie (B) pas je deze aan zodat mensen een ander, beter beeld krijgen van de stad (C) waarna de verwachting is dat het doel (D) behaald wordt.
Wat maakt een stad populair?
Afhankelijk van de verwachtingen van de doelgroep zijn er een vijftal onderwerpen die we kunnen onderscheiden als punten die mensen belangrijk vinden in een stad.
- Attracties: natuur, culturele plekken, evenementen, etc.
- Toegankelijkheid: wegen, treinen, trams, vliegvelden, ect.
- Recreatie: commerciële activiteiten.
- Accommodatie: hotels, B&B’s, etc.
- Activiteiten: sport, avontuur, etc
Probeer alle punten uit te lichten in je marketing.
Internet voor citymarketing
In de meeste gevallen is het doel van citymarketing (of regiomarketing) om meer toeristen te krijgen. Neem bijvoorbeeld het Indonesische eiland Bali. Bali is niet het grootste eiland van Indonesië, maar waarschijnlijk wel de meest bekende. Dit komt omdat er tegenwoordig veel mensen naar toe op vakantie gaan. Bijna iedereen kent wel iemand die er geweest is en de verhalen liegen er niet om. Mooie stranden, goedkoop eten, lieve mensen, ga zo maar door.
Dit is dan ook meteen een van de beste marketingtools mond tot mond reclame werkt het beste!
Maar hoe ontstaat dit?
Tegenwoordig is de invloed van influencers enorm. Een influencer weet dankzij grafieken en cijfers die social media platformen aanleveren precies wie hun volgers zijn (voor een stad, hotel of merk is dit handige informatie.) Voor iedereen die een Instagram account heeft is het een bekend gezicht: populaire mensen in de mooiste hotels en op de mooiste plekken van de wereld. Vaak worden de verblijven gesponsord door het hotel zelf.
Een influencer gaat naar een exotisch paradijs en heeft misschien wel tweehonderdduizend actieve volgers die alle mooie foto’s leuk vinden. De influencer heeft natuurlijk alleen maar (gesponsorde) positieve verhalen over de desbetreffende plek. Wie wil er dan niet naar toe? Van het een komt het ander en een deel van de volgers stapt in het vliegtuig op zoek naar hetzelfde geluk en dezelfde mooie verhalen.
Uit onderzoek is gebleken dat 9 van de 10 toeristen op basis van (online) reviews keuzes maken. Maak hier dus gebruik van. Er zijn verschillende (online) reisgidsen waar jij zelf een positief verhaal in kwijt kunt.
Er zijn natuurlijk ook tal van andere tools maar bovenstaande is wel een één van deze tijd!
Voorbeeld van goede citymarketing
Het bekendste Nederlandse voorbeeld van citymarketing zijn de letters van “I amsterdam”. Iedereen wil met de letters op de foto en de foto’s worden online geplaatst. De tekst staat op petjes, mokken, t-shirts en noem maar op.
Let’s Start Something new
We willen graag ook van jouw bedrijf een sterk merk maken.
Neem vrijblijvend contact met ons op. We komen graag langs voor een kopje koffie!